May 3, 2018 - Comments Off on BBQ party!

BBQ party!

Jaaaa! Het wordt lekker weer. Dat betekent natuurlijk dat we gaan BBQ-en. Super tof, maar hoe voorkom je nu dat je na 2x een BBQ party eruit ziet als een ontploft bbq worstje?

Wij houden van BBQ. Lekker buiten eten en gezellig samen zijn. Uiteraard is het ok om zo eens in de zoveel tijd niet te letten op wat je naar binnen schuift. Echter, als je vaak bbqt, zoals wij, dan is het handig om te zorgen dat je wel geniet, maar niet teveel eet. Om je hierbij op weg te helpen hebben we voor jou wat handige recept ideetjes op een rij.

Tips & tricks
  1. Maak alles zelf!

    Ja dat klinkt inderdaad als een hoop werk. Echter valt het reuze mee en is het ook nog eens veel leuker. Gezellig alles voorbereiden met elkaar en helemaal zelf bepalen wat je eet. Nu kan ik me voorstellen dat je hier wel keuzes in maakt, om nu een stokbrood helemaal vanaf deeg zelf te maken is wellicht wat overdreven, maar probeer in ieder geval zoveel mogelijk zelf controle te houden over wat je eet.

  2. Zet het stokbrood pas op tafel als je al iets gegeten hebt.

    Wanneer je het stokbrood gelijk op tafel zet heb je waarschijnlijk al 5 sneetjes op voordat je daadwerkelijk iets eet dat wel voedzaam is. Ongezellig? Hoezo? Je wilt toch genieten van het lekkere vlees dat van de BBQ afkomt? Of wil je met een beetje opgeblazen buik in een tuinstoel hangen?

  3. Serveer rauwkost als voorafje

    Aangezien je geen stokbrood op tafel hebt staan is het misschien wel zo gezellig om dan wat rauwkost neer te zetten. Paprika, wortels, komkommers. Serveer er een yoghurt dip bij (griekse yoghurt met wat knoflook en bieslook) Net zo lekker, maar wat minder machtig dan de deegbal van het stokbrood. Je kan ook een fijne humus maken. Daar vind je hier nog een receptje van

  4. Serveer smaakwater

    Lekker wat te drinken hoort bij een BBQ en een wijntje vaak ook wel. Om te voorkomen dat je een halve fles leeg drinkt is het een handig idee om een kan water te serveren. Doe hier wat sinaasappelschijfjes of ander fruit in. Wij vinden zelf de gember en munt combinatie erg lekker. Je kan er zelfs voor kiezen om er wat bruiswater bij te gieten.

  5. Serveer eerst de groentes dan pas het vlees.

    Wanneer je eerst de groentes serveert en daarna pas het vlees voorkom je dat je teveel van het vlees eet. Vlees is goed, echter teveel vlees is nu ook weer niet de bedoeling. Kijk hieronder voor wat fijne receptideetjes

Receptideetjes

Hieronder tref je verschillende receptideetjes aan die wij graag eten tijdens een BBQ. Nog niet van alles is een foto omdat het vaak te snel op was en het bbq seizoen heeft hier nog niet echt veel uren gedraaid dit jaar. Foto's volgen snel!

Gegrilde groentes

Men neme: Paprika's in verschillende kleuren, rode ui, champginons, olijfolie, groente roosterplaatje.

Hak alle groentes in grove stukken, wrijf het groente roosterplaatje (zo noemen we het thuis, zucht...) in met wat olijf olie. Verdeel de groentes over het plaatje en grill de groentes c.a. 3 a 5 minuutjes. Dit hangt een beetje af van hoe heet je bbq is. Blijf erbij. Wanneer de randje wat beginnen te verkleuren/zwart te worden is het klaar.

Yummie burgers

Dit is een beetje een "op gevoel" receptje. Bij ons smaken de burgers dan ook altijd net even anders, maar wel nog steeds super lekker. Veel lekkerder dan die van de slager en de hamburgers van de supermarkt? Ieehhhh!!!

Wat heb je nodig?

Fijngesnipperd rood uitje, 500 gram rundergehakt, 1 ei, een beetje paneermeel, komijn, cayennepeper, paprikapoeder en worchester saus.

Hussel alles door elkaar en maak er een mooi mengsel van. Verdeel het gehakt over 4 a 5 porties en kneed er mooie dikke burgers van. c.a. 1-1,5 cm dik.

Leg de hamburgers op de bbq en keer ze om en om.

Super sate

Deze sate doet het bij ons thuis altijd erg goed. Sander is de specialist hierin. Wat gebruikt Sander voor de sate? Kipfilet in blokjes (snijd wel alle witte floepeltjes eraf want niks is smeriger als zo een taai stukje weg te moeten slikken) ketjap, knoflook, gember, rode peper, rode ui, alles fijn gehakt/gesnipperd.

Doe alles bij elkaar in een bak en laat het ongeveer 2 uur marineren, maar het liefst een hele nacht.  Korter kan ook, maar dan is het vlees net iets minder mals.

Rijg de kipfilet vlak voor het bbq-en aan spiezen. Wij gebruiken altijd metalen spiezen zodat we niet telkens stokjes hoeven weg te gooien. Scheelt weer qua milieubelasting en daarbij komen er ook geen gekke verbrande stokjes of houtsplinters bij iemand terecht.

Tip: snijd de kipfilet zelf. Als je de kipfilet in kant en klare blokjes koopt lijkt dit toch altijd van mindere kwaliteit te zijn.

Geinige garnalen

Deze zijn super tof en mini strength is fan, want ze mag zelf de garnalenstaartjes eraf plukken.

Wat heb je nodig?

Garnalen met hun staartje er nog aan, knoflook, olijfolie, beetje gember. Hak de knoflook en gember fijn. Doe alles in een bak en laat marineren. Spies de garnalen (wederom metalen spiezen) en bak ze kort op de bbq.

Aan het staartje vastpakken, happen en met een woest hoofd de garnaal van z'n staartje beroven. Dat voor het extra oergevoel. 🙂

Wil je nog wat vis receptjes in combinatie met groente? Dan kan je dit recept proberen. Heerlijke zalm. Het is hier beschreven voor in de oven, maar je kan het vast ook op de bbq proberen.

We serveren hier eigenlijk bij de gerechten geen sausjes. Dit omdat de smaken van de gerechten zelf al voldoende zijn. Wanneer je bij de supermarkt een smaaklozen of enorm zoute burger koopt heb je vaak wel een sausje nodig om de smaak wat te verbeteren. Nu nergens voor nodig en dat scheelt nogal.

Zet halverwege het vlees het stokbrood op tafel. Zo heb je toch dat lekkere broodje maar ga je er niet gelijk helemaal los op.

Heb jij nog gezonde bbq receptjes? We horen ze graag. Mail ons of laat een berichtje achter op instagram of facebook!

 

Published by: SanenChris in Uncategorized