April 25, 2018 - Comments Off on Cardio versus Strength

Cardio versus Strength

Veel mensen hebben het idee dat rennen en krachttraining tegenpolen zijn van elkaar. Niets is echter minder waar. Uiteraard zijn er verschillen, en als je het mij vraagt is er 1 duidelijke winnaar in deze strijd. Benieuwd welke? Keep on reading!

De eerste vraag die je jezelf moet stellen: wat wil ik eigenlijk bereiken?

Voor de meeste mensen zal het antwoord iets in de trend zijn van “ik wil graag wat kilos kwijt” of “ik wil lekkerder in mn vel zitten”. Niet veel van jullie zullen zeggen “ik wil als bodybuilder door het leven”. Nou dan lijkt mij de keuze voor sport wel een makkelijke: ga krachtrainen.

Nee dat heb ik niet verkeerd geschreven en jij hebt het niet verkeerd gelezen. Dat het enige uitleg vereist begrijp ik ook wel.

Cardiotraining

Laat me beginnen met Cardio training. Het concept van gewichtsverlies gaat om het verbranden van energie om jou in beweging te houden. Te vergelijken met een auto, je stopt er brandstof in. Als je gas geeft verbrand je dit, je gaat vooruit. Geef je meer gas, ga je harder en verbruik je meer brandstof. Je lichaam is de verbrandingsoven, je voeding is je brandstof. Zodra je tank leeg is ga je over op vetverbranding, de overtollige kilos die je nog bij je had.

Bij cardio training moet je hiervoor op een specifieke hartslag trainen en voor een bepaalde duur. Het heeft immers weinig zin om slechts kort te trainen en je vetverbrandingszone niet te bereiken.

Om even inzichtelijk te maken hoe lang en hoe hard je moet trainen om iets significants te bereiken: 5km in 30 minuten verbrand tussen de 350 a 450 calorien afhankelijk van je gewicht. Dat is overigens voor de meeste mensen ongetraind niet haalbaar. Lopen vergt kennis, een conservatieve schatting van verbrande calorien voor rennen is eerder 500 a 600 per uur

Gewichtheffen of Bodypump een uur lang verbrandt ook 500 a 600 calorien per uur.

Maar dat is dus helemaal geen winnend argument voor krachtraining hoor ik je nu denken. Nee dat klopt. Maar het is wel de basis waarop ik graag doorbouw.

Krachttraining

Krachttraining heeft een andere insteek, ook hier moet je even leren wat je precies moet doen. Ook moet je wat middelen hebben of een sportschool abonnenment, maar de resultaten zijn het wel waard.

Omdat je energie verbruikt tijdens je training verbrand je ook hier tijdens de trainings sessie een aantal calorieen. De “kracht” van deze training zit ‘m echter in de periode na je training. Omdat je je hele lichaam aangesproken hebt moet een grotere spiermassa zich herstellen. Dat verbruikt dus meer energie niet alleen tijdens de training maar ook in de periode daarna, je blijft dus verbranden. Je lichaam moet deze spiermassa ook in standhouden, daar verbruikt het ook energie voor. Wederom moet het dus verbranden, dit noemen we de Basal Metabolic Rate, je rust verbranding. Rennen brengt deze amper omhoog, krachttraining doet dat wel.

Een ander voordeel is dat krachtraining heel gecontroleerd plaatsvindt, uitzondering is crossfit…daar moet je blijkbaar alles zo hard mogelijk op de grond gooien.

Voordelen van krachtraining zijn dus, diversiteit in training, spieropbouw en versterking, minder blessure gevoelig en een verhoging van je rustverbranding. Je blijft meer verbranden ook na je training, minder inspanning voor effectief een veel groter resultaat.

So what?

Het verbranden van energie in je lichaam is een metabolisch proces. Je lichaam zet voeding of reserves (vet) om in bruikbare brandstof en bouwstoffen. Tijdens sporten verbruikt je lichaam niet alleen energie, ook beschadigt het je spieren en botten. Klinkt naar, maar is niet zo heel vreemd. Een spier die kracht levert scheurt elke keer een heel klein beetje, net als een elastiekje dat je iets te ver oprekt. Het elastiekje zal echter elke keer iets verder kapot gaan en niet meer herstellen, je spieren doen dat wel. Daar hebben ze ook energie voor nodig.

Dus zowel cardio als krachttraining zorgt voor verbranding, dat hebben ze met elkaar gemeen. Of je nu links- of rechtsom je energie verbrand maakt voor je lichaam weinig uit. Daar stoppen de gelijkenissen echter.

Cardio training verbrand de energie tijdens de activiteit (rennen, fietsen, zwemmen, skeeleren, powerwalking etc) de spier die je het meest gebruikt wordt hierop geconditioneerd. Je loopt makkelijker na een aantal trainingen, je loopt langer, minder spierpijn. Klinkt allemaal goed…echter er treed gewenning op. Je gaat steeds minder verbranden met dezelfde inspanning. Je wordt efficienter. Dat is fijn als je voor een marathon traint, niet als je wilt afvallen. Dan moet je namelijk steeds meer doen en krijg je minder makkelijk resultaat. Wat ook tegenstaat is de schokbelasting die je op je lichaam plaatst. Elke stap die je maakt zorgt voor een klap van bijna drie keer je lichaams gewicht op je gewrichten. Gemiddeld maak je zo’n 3000 stappen op een 5km loop. Dat is dus 3000 klappen van 150kg -300kg (50kg – 100kg lichaams gewicht) op een heel klein gewrichtje. Niet fijn dus en heel blessure gevoelig.

Rennen klinkt dus als een makkelijke manier om af te vallen, dat is het deels ook; het kost immers niet veel, een paar shoenen, wat kleding en tijd.

Vergeet niet dat je echter techniek moet leren, rennen is extreem onderheving aan “diminishing returns” (minder resultaat naarmate je beter wordt), het is blessure gevoelig en de resultaten behaal je effectief alleen als je lang genoeg rent, voor de duur van je trainings sessie.

Krachttraining is misschien niet de meest voor de hand liggende manier van gewichtsverlies, maar het is wel een logische. Door een grote hoeveelheid spieren in je lichaam aan te spreken en deze gecontroleerd (zonder schokbelasting) te belasten verhoog je je rustverbranding. Je verbruikt dus niet alleen tijdens de training maar ook nog veel ruim daarna, dubbel effectief dus.

De diversiteit in training zorgt er ook voor de er veel minder gewenning plaats vindt, dat zorgt er voor dat je lichaam gedwongen wordt te blijven werken. En dus blijf je meer effect bereiken met effectief dezelfde inspanning. Door het trainen van een grotere spiermassa wordt je verbranding ook nog eens verhoogt.

Heb je nou geen idee welke sport iets voor jou is ? Misschien helpt deze blog

and the winner is: Krachttraining

Als je krachttraining en cardio dus naast elkaar zet ter vergelijking is er maar 1 duidelijke winaar: kracht training.

Je zal er mee afvallen, je zal er lekkerder in je vel van gaan zitten. En je wordt er ook nog eens sterker van, wat bijdraagt aan een betere lichaamshouding en gezondheid. Allemaal winnende argumenten!

Laat je vooral niet weerhouden van af en toe een rondje rennen of fietsen, maar maak dat niet je hoofdinspanning als je wilt afvallen. Krachttrainen doet wonderen.Let wel dat je bij alle pogingen om af te vallen ook op je voeding moet letten, je kan helaas niet eindeloos eten nadat je een keer in de sportschool geweest bent.

Wij bieden ook een mooi programma aan om je gedrag omtrent voeding aan te passen, en “in the process” ook wat kilo’s kwijt te raken, benieuwd? klik hier

Mocht je wat meer informatie willen kan je ons mailen: info@inyourstrength.nl of vul het contactformulier in.

Cheers!

Sander @ inyourstrength

 

Published by: SanenChris in Uncategorized