February 9, 2018 - Comments Off on Gewicht verliezen, Hoe doe je dat?

Gewicht verliezen, Hoe doe je dat?

Als je op internet kijkt, wanneer je wilt afvallen, dan kom je zoveel informatie tegen dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Zoveel verschillende verhalen die elkaar ook nog eens tegen lijken te spreken. Hierdoor kan je je afsluiten en je focus op maar 1 aspect leggen. Jammer, want hierdoor laat je kansen liggen. Wij van In Your Strength, geloven in een totaal aanpak.

Misschien ben jij je calorie inname aan het beperken of probeer jij door veel te bewegen af te vallen. Allebei al zeer goede acties, maar om te zorgen dat je er ook het meeste effect uit haalt wil ik je het volgende uitleggen.

3 elementen

Er zijn 3 elementen in je leven die ervoor kunnen zorgen dat jij permanent op een gezond gewicht raakt. Deze 3 elementen zijn:

  • Voeding
  • Training
  • Regelmaat

Wanneer jij zorgt dat jij deze 3 elementen op orde hebt maak jij de meeste kans om op een gezond gewicht te raken en te blijven.

Hoe doe je dat dan?

Voeding

  • Eet bij elke maaltijd proteine. Je kan hierbij denken aan vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivelproducten. Proteine is de bouwstof voor je lijf en zorgt ervoor dat jij spiermassa kunt opbouwen maar ook dat je sneller herstelt na een training.
  • Vindt, samen met een deskundige, een voedingspatroon dat bij je past. Alleen op die manier zal jij ook daadwerkelijk je voedingspatroon kunnen volhouden.
  • Eet gezonde vetten. Deze kan je halen uit vlees, vis, eieren maar ook uit avocado of noten. Gezonde vetten zorgen voor gezonde lichaamscellen en maken het transport van vitamines in je lijf mogelijk.
  • Beperk je SNELLE koolhydraatinname. Wanneer je wilt afvallen is brood, pasta, rijst en dergelijke een beetje een no go. Ja, je kan het eten, maar je zou er hooguit een halve hand per maaltijd van moeten eten. Zo voorkom je grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en heb je minder snel last van het lekkere trek syndroom. (Hier zit een heel groot en lang verhaal achter waar ik je niet mee lastig wil vallen. Wil je het wel weten, klik dan hier en laat een berichtje achter )

Training

  • Ga aan krachttraining doen. Ja, ook als je een meisje bent! Door spiermassa op te bouwen verbrand jij in rust meer calorietjes. Dat is wel niet dramatisch veel, maar het maakt je sterker, geeft je meer energie en zorgt ervoor dat jij de dagelijkse bewegingen in het leven makkelijker en met minder moeite kunt uitvoeren. Stel samen met een deskundige een goed trainingsschema op.
  • Voeg High Intensity Interval Training ( HIIT) in je schema toe. Dit zorgt ervoor dat je lichaam vet gaat verbranden. Daarnaast bouw je er ook spiermassa mee op.
  • Houd het niet bij sporten alleen. Zorg dat je gedurende de dag beweegt. Neem de trap in plaats van de lift. Parkeer je auto iets verder van kantoor. Maak een wandeling tijdens de lunch. Zo zorg jij dat je spieren en gewrichten soepel blijven. Dat je lichaam in beweging is en je dus extra calorieen verbrand.

Regelmaat

Regelmaat is belangrijk voor je lijf en geest. Het lichaam loopt op zijn eigen klokje en wanneer je dat klokje leert herkennen en in je voordeel weet te gebruiken zal jij merken dat je veel beter functioneert.

  • Probeer 2 uur voor je gaat slapen niet meer te eten. Je lichaam heeft tijd nodig om voedsel te verteren en dat kan je slaap verstoren waardoor je dus niet lekker in slaap kunt komen of niet diep genoeg kunt slapen.
  • Kies een maaltijd frequentie die bij je past en houd je daar aan. Ga vooral niet vaker eten.
  • Zorg dat je genoeg vitamine C, D en magnesium binnenkrijgt. Dit helpt je met slapen.
  • Zorg voor een vast bed/slaap ritueel. Je kan hierbij denken aan, een douche nemen, tanden poetsen, pyjama aan, boekje lezen in bed en dan slapen. Je lichaam weet door dit vaste ritueel dat je gaat slapen en zal zich daar dan ook op instellen. Daarnaast helpt het je geest leeg te maken.
  • Voorkom dat je in de avond in teveel licht zit. Je lichaam maakt melatonine aan wanneer het gaat schemeren/donkerder wordt. Hierdoor word jij slaperig. Wanneer je aan teveel licht wordt blootgesteld wordt dit proces geremd. Je kan dan dus minder goed in slaap komen. Voorkom dat je 2 uur voor je gaat slapen voor een scherm zit.
  • Neem vooral GEEN melatonine tabletjes om beter te slapen. Deze zijn vaak in de verkeerde dosering en juist de dosering luistert heel nauw. Dat kan je niet zelf.
  • Doe een rondje mindfulness in de avond. Het helpt je de indrukken van de dag te ordenen in je geest en geeft je wat ontspanning. Je zou dit aan je bedritueel kunnen toevoegen.
Hoe ga je hier nu goed mee aan de slag?

Wij, van in your strength, hebben het BACK ON TRACK programma ontwikkeld. Hiermee pak jij al deze gebieden aan. Dit doe jij onder begeleiding van een van onze coaches. Door persoonlijke begeleiding in combinatie met dit programma kan ook jij een gezonde levensstijl aanmeten. Wil jij dit ook?  Klik HIER voor meer informatie en klik HIER als je ons wat wilt vragen. Doen hoor! We helpen je graag.

 

Published by: SanenChris in Uncategorized