November 9, 2017 - Comments Off on Afvallen en om de 2 uur iets eten? Doe het niet!

Afvallen en om de 2 uur iets eten? Doe het niet!

Je hoort het vaak wanneer je weer een poging tot afvallen gaat doen. Eet om de twee uur iets. Zorg dat je motor blijft branden. Zo voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel en meer van dat soort kreten. Ik noem dat onzin en vooral zinloos. Let wel, ik ga er vanuit dat je gezond bent en niet om medische redenen om de 2 uur iets eet. Dat is namelijk een ander verhaal.

Gedurfde uitspraak

Dit is inderdaad nogal een heftige uitspraak. Wij zijn het immers gewoon gaan vinden om elke twee uur iets te eten. Het lijkt ook wel of je na 2 uur echt weer honger hebt.

Niets is minder waar. Althans... het LIJKT inderdaad alsof je honger hebt. Het is echter niet zo.

Doe niet zo gek, ik voel toch dat ik honger heb?

JAzeker voel jij dat. Jij hebt echter geen honger. Ik bedoel, kijk eens naar die muffin top? Daar zit toch genoeg vet? Hoe kan je dan honger hebben?

Wat is er dan wel aan de hand?
Jouw lichaam geeft aan dat jouw bloedsuikerspiegel gezakt is en eigenlijk nog beter gezegd, jouw lichaam geeft aan dat het toe is aan een nieuwe shot dopamine. Het heeft weer een kick nodig. Dopamine is een stofje dat jouw lijf een heerlijk gevoel geeft. Het geeft je een geluksgevoel. Jouw lichaam maakt dopamine aan wanneer er een koolhydraatrijke maaltijd binnen komt. Dit maakt dat jij je happy voelt. Heel goed want dat maakt dat je weet dat als jij de volgende keer koolhydraten ziet je dit associeert met een blij gevoel. Je wilt ze dus weer eten.

Een heel nuttig mechanisme toen we nog holbewoners waren en er niet zoveel koolhydraatrijke voeding was. Jouw lichaam gaf je door middel van de dopamine de opdracht om zoveel mogelijk te eten van die lekkere koolhydraten. Jezelf helemaal vol te proppen. Wie weet wanneer de volgende kans is? Nu is er echter genoeg en heb je dat helemaal niet meer nodig. Je brein staat er echter nog wel op ingesteld.

Wat zijn koolhydraten dan nu eigenlijk?

Koolhydraten zijn een voedingsstof die jij nodig hebt. Het is een macronutrient. Jij hebt het nodig voor jouw hersenen, rode bloedlichaampjes en nog een aantal andere dingen in je lijf. Koolhydraten worden door jouw lichaam afgebroken tot de meest simpele versie, namelijk glucose. Kort door de bocht kan je dus zeggen dat koolhydraten suikers zijn. Dit zijn pasta, brood, rijst, groente en fruit. Dit alles bevat koolhydraat en is dus suiker.

De ene koolhydraat is de andere niet

Koolhydraten kun je opdelen in langzame en snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten worden snel door jouw lichaam afgebroken en geven dus in een relatief korte tijd heel veel glucose af aan het lichaam. Jouw alvleesklier moet dan dus heel veel insuline aanmaken om deze glucose te verwerken. Jouw lichaam heeft al deze glucose niet in 1x nodig en slaat het overtollige glucose op. In jouw lichaam, dus als reserve. Naast dat jouw lichaam het opslaat is het ook niet zo relaxed voor jouw alvleesklier. Hij moet immers op topsnelheid en top capaciteit werken. Daar kan jouw alvleesklier niet zo heel erg goed tegen, op de lange termijn. Jouw alvleesklier raakt overwerkt en produceert op een gegeven moment minder insuline. Dit zorgt er weer voor dat jij diabetes type 2 aan het ontwikkelen bent. Erg a-relaxed, mag ik wel zeggen. Waar zitten die snelle koolhydraten dan in? Snelle koolhydraten zitten in eigenlijk alle lekkere dingen in het leven. 😉

Langzame koolhydraten geven hun energie veel langzamer/geleidelijker af en zijn daarom veel beter om te eten. Over het algemeen kun je zeggen dat groentes zeer langzame koolhydraten bevatten en dus betere koolhydraten zijn om te eten.

Maar wat heeft dit verhaal nu te maken met niet meer om de 2 uur iets eten?

Je wilt dat jouw lichaam vet gaat verbranden, toch? Die muffintop heb je immers niet voor de sier. Je zal jouw lijf dan ook moeten leren om snel te kunnen overschakelen van suiker verbranding naar vetverbranding. Na ongeveer 2 uur heeft jouw lichaam het glucose opgebruikt. In plaats van jouw lichaam weer een nieuw shot te geven zou je ervoor kunnen kiezen een paar uur te wachten.
Jouw lichaam gaat dan vanzelf op zoek naar iets anders om te verbranden. En zie daar! Een muffin top! Jouw lichaam schakelt over van glucose verbranding naar vetverbranding. Eindelijk ga jij vet verbranden en verlies je dus vetmassa.

Maar hoe doe je dit nu?

Tenzij je een ijzeren discipline hebt is dit eigenlijk heel erg lastig om alleen te doen. Met hulp van een coach is dit vaak een stuk beter te doen. Jouw lijf en brein werkt je immers tegen. Inzicht in hoe je lijf en gedrag werkt en hoe je hiermee om moet gaan is erg belangrijk. Bij ons BACK ON TRACK programma begeleiden we je hierbij. We leren je jouw gedrag te herkennen en te benoemen. Daarnaast begeleiden we je bij het samenstellen van een gezond voedingspatroon. Op deze manier leer jij zelf te bepalen wat bij je past en zelf gezonde keuzes maken. Niet een dieet volgen omdat het moet van een ander, maar een gezond voedingspatroon aanmeten waar jij zelf achterstaat.

Gezondheid is weten wat bij je past.

Interesse? Klik even hier

Liefs,

Chris - In your strength

Published by: SanenChris in Uncategorized