September 10, 2017 - Comments Off on Welke les/sport moet ik nu doen?

Welke les/sport moet ik nu doen?

Ik krijg wel eens de vraag welke les/sport je nu het beste kunt doen. Ook hoor ik wel eens: " hoe kan het nu dat ik meer calorieën verbrand met BODYPUMP dan met BODYCOMBAT?"

Nu zijn er op deze vragen veel verschillende antwoorden en is het belangrijk om in gedachten te houden dat elke persoon anders is. Met dat in gedachte probeer ik toch op deze vragen antwoord te geven. Wil je een echt persoonlijk advies. Vraag dan een expert om je te adviseren. Dat willen wij natuurlijk altijd graag voor je doen, maar je kan ook prima je eigen trainer of instructeur vragen.

Welke les/sport moet ik nu doen?

Over welke sport je moet doen kan ik vrij duidelijk zijn. Doe iets wat je leuk vindt! Echter is het wel zo dat je een goede basis moet leggen om te kunnen sporten. Voor rugby heb je namelijk best wat kracht nodig. Voor tennis heb je bijvoorbeeld sterke schouders nodig en zo kan ik wel even doorgaan. Nu wordt er naast een wedstrijd ook getraind. Echter is dit vaak niet genoeg om te zorgen dat jij blessurevrij blijft en sterker en dus beter wordt.

Je zal dus altijd naast jouw sport ook de sportschool in moeten. In de sportschool staan immers de apparaten waarmee je kan trainen. Je kan er ook voor kiezen om bodyweight training te doen. Hiervoor hoef je niet naar de sportschool maar kan je gewoon gebruik maken van een kiddy playground. Jezelf sterker maken is in ieder geval belangrijk. Als je dan in de zaal gaat fitnessen wil je me dan beloven dat je een goede personal trainer vraagt om je te helpen?
Jij hebt maar 1 lichaam en daar moet je goed voor zorgen. Ga dus niet zelf met wat oefeningen van youtube aan de slag, maar laat een personal trainer kijken naar jouw capaciteiten en wensen. Deze trainer kan daar een training op samenstellen en deze met je doornemen. Zo voorkom je dat je aan het hannesen bent en uiteindelijk jezelf van de regen in de drup helpt.

Mocht je nu geen zin hebben in krachttraining en ook geen sporten willen doen dan ben je vast fan van groepslessen. Heel goed! Wij ook!
Je kan uit van alles kiezen en dat maakt het nu ook gelijk weer lastig. Er is echter 1 les die standaard op jouw programma zou moeten staan en dat is BODYPUMP.
Ok, ik predik ook voor eigen parochie, maar dat is echt bijzaak. Deze groepsles is gericht op het sterker maken van jouw lichaam. Je krijgt er GEEN bodybuilderslijf van, maar we trainen op het uithoudingsvermogen van jouw spieren. Uiteraard word jij hier ook sterker van. Alle bewegingen in het dagelijks leven worden makkelijker. (niet gelijk na de les, dan heb je spierpijn, maar je snapt wel wat ik bedoel hihi) Deze les zou de basis van jouw training moeten zijn. 2 a 3 keer per week is aan te raden. Daarnaast raad ik aan om 2 op cardio gerichte lessen te doen. RPM, BODYCOMBAT, BODYATTACK, BODYSTEP, SPRINT etc.
Ook is het fijn om 1 keer er week een BODYBALANCE les te doen. Deze kan je combineren met een andere les. Wel is het dan handig om de BODYBALANCE als laatste te doen.

Verder raad ik aan om zo min mogelijk Freestyle lessen te volgen. Freestyle lessen zijn bodyshape, bodyform, bbb, zumba, etc. Deze lessen worden gegeven door gepassioneerde instructeurs en zijn vaak ontzettend leuk om te doen. Het enige is dat deze instructeurs zelf verzinnen wat ze gaan doen die les. Bij lessen van Les Mills is er een heel team van experts die nadenkt over welke beweging waar, wanneer, hoe vaak gedaan moet worden om het meeste effect van de work out te krijgen. Nu zijn er zeker freestyle lessen waar instructeurs hier goed over nadenken, echter hebben zij niet maanden van tevoren nagedacht over die ene les.

Je ziet vaak bij freestyle steplessen dat de instructeur ontzettend moeilijke pasjes en choreografie bedenkt. Het doel van fitter worden ga je dan nooit bereiken. Je geheugen train je echter wel. Ook leuk, maar doe dat maar ergens anders. Daar kwam je niet voor, toch? Doordat je zo bezig bent met de pasjes doe je alles op 1 niveau en zal je niet eens lekker hoge sprongen maken voor een cardio piek. Je zal niet diep zakken in een jump op de step om je benen te versterken. Nee je stapt op en af en draait eens een paar keer rond de step zonder ook maar echt iets van resultaat te bereiken. Ga maar eens kijken op youtube naar de freestyle steplessen. Let daarbij eens op de deelnemers van zo'n les. Ze staan maar een beetje te wapperen en te zwaaien rond de step maar zijn niet echt zichzelf aan het fitter maken.

Daarnaast is er nog een punt dat ik erg belangrijk vind aan het volgen van een vast programma, zoals de lessen van Les Mills. (BODYPUMP, BODYATTACK, RPM, GRIT, BODYCOMBAT) Bij een bodyshape/bodyform/bbb les legt de instructeur de ene week het accent op de kuiten. De andere week op de hamstrings, weer een week later een lekker billen thema. Vaak gaat de instructeur door totdat je verzuurd bent en de volgende dag niet meer normaal kan lopen. Allemaal leuk, maar realiseer je je wel dat je 3 weken geleden voor het laatst je kuiten getraind hebt? 1x in de maand een paar kuitoefeningen doen zet niet echt zoden aan de dijk. Daarnaast is doorgaan tot de verzuring optreedt niet altijd DE manier om te trainen. Het is logisch dat de instructeur dit doet zodat jij het idee hebt dat je wat gedaan hebt (zo kom je terug naar die les, want je denkt goed bezig te zijn) echter ga je pas een paar weken later weer verder met de spiergroep. Jammer. Zo boek je geen resultaat.
Verder is het ook nog zo dat je niet weet of je nu echt sterker wordt. Je kan het niet meten. Bij een BODYPUMP (of andere Les Mills) les kan je dit duidelijk wel meten. Je kan immers bij dezelfde track ineens een kilo meer tillen of vaker die burpees doen of hoger trappen dan je de week ervoor kon. Meetbaar resultaat dus!
Echter wil ik wel de kanttekening maken dat je op moet letten of jouw instructeur na 8 weken een mix (= even wat andere/ oude tracks doet) gaat maken. Wanneer jouw instructeur dit niet doet zal jouw lichaam wennen aan de training en haal je er niet meer het meeste effect uit. Let er ook op dat jouw instructeur wel de juiste volgorde van de tracks aanhoudt. Bij BODYPUMP bijvoorbeeld zijn er nog wel eens instructeurs die het "grappig" vinden om te starten met de schouders en te eindigen met de squats. Een slecht plan om zoveel redenen dat ik je die niet eens ga opnoemen. Gelijk de les uit lopen en zelf iets anders gaan doen, dat is mijn advies. Over het algemeen doen instructeurs het format aanhouden heel keurig, hoor. Heb het echter 1 of 2 keer meegemaakt en wilde het toch even melden.

Daarnaast is het belangrijk dat je kijkt naar je eigen lichaam. Wat kan het aan en haal je er dan nog wel het meeste effect uit? Dat brengt mij gelijk bij vraag 2.

Waarom verbrand ik meer bij BODYPUMP dan bij BODYCOMBAT?

Gemiddeld verbrand ik bij een les BODYPUMP rond de 600kcal. Bij de BODYCOMBAT verbrand ik er zo ongeveer 800kcal. Nu is dit natuurlijk voor iedereen een beetje anders en zal je ook merken dat het de ene dag wat beter gaan dan de andere. Er zijn echter wel richtlijnen waar je je aan kan houden.

Richtlijnen

  • BODYPUMP 560 (55 minuten)
  • BODYCOMBAT 740 (55 minuten)
  • BODYATTACK 675 (55 minuten)
  • BODYSTEP 620 (55 minuten)
  • RPM 675 (45 minuten)
  • GRIT 400 (30 minuten)
  • SPRINT 450 (30 minuten)
  • BODYVIVE 420 (45 minuten)

Een 100- 150kcal van deze richtlijnen afwijken kan prima. Wanneer je echter bij een BODYATTACK minder calorieën verbrand dan bij een BODYPUMP doe je toch echt iets verkeerd. Of wanneer je aanzienlijk afwijkt van de richtlijn dan gaat er iets mis. Hoe kan dit dan?
Stel jij doet al een tijdje BODYCOMBAT of BODYATTACK en je merkt dat je niet echt heel veel calorietjes verbrand. Jouw BODYPUMP les laat je zelfs zien dat je daar meer verbrand.

1 je hebt een blessure en kan bijvoorbeeld niet springen. Prima reden. Is deze blessure echter permanent, dan kan je beter een programma kiezen waar je wel meer effect uit de work out haalt. Wanneer je niet kunt springen dan is het handiger om een low impact les te kiezen maar wel een met een hoge intensiteit. RPM bijvoorbeeld. Geen gespring maar wel keihard werken. Je staat anders voor niks een uur te sporten. Zonde van je tijd!

2 Je werkt niet hard genoeg. Je pusht jezelf niet genoeg of je geeft te snel op. Je durft niet uit je comfort zone te stappen. Met uitzondering van bodybalance en waarschijnlijk vergeet ik nu wel een les, is het de bedoeling dat je een paar momenten in de les hebt waarbij je sterretjes ziet, vloekend de tent uit wilt lopen, bijna moet huilen van de vermoeidheid of goede pijn.
Wanneer je niet elke les een moment hebt waar je denkt: "waarom doe ik dit? en vind ik dit wel leuk?" Dan gaat er iets mis. Dan is het niet jouw work out. Je zal dan of je houding ten aanzien van het programma moeten veranderen of je zal een ander programma moeten zoeken dat beter bij jouw behoeftes past. De Les Mills lessen zijn de laatste tijd steeds meer geëvolueerd van leuke funlesje met pasjes naar functionele training. De relax momenten zijn eruit gehaald en daar komt dan je toch niet zo flitsende conditie ineens wel heel erg duidelijk naar voren. Dit is iets wat je zal moeten accepteren. Waar er voorheen nog wel eens smokkelmomenten waren kan je er nu niet meer onderuit en word jij geconfronteerd met jezelf. Niet leuk, maar je weet wel waar je aan toe bent.

Kortom, doe wat je leuk vindt maar kijk naar wat jouw lichaam aankan. Daarnaast is het belangrijk dat jij je niets aantrekt van wat anderen doen. Als jij bij track 2 van een BODYATTACK al staat te hijgen als een oud trekpaard. Je bij BODYCOMBAT niet hoger kan trappen dan je eigen enkel dan is dat prima. Zo lang jij maar het meeste uit jezelf haalt en je geen beperkingen hebt die jouw bewegingen zouden kunnen belemmeren. Hoog trappen en lekker fit en vlot door de lessen gaan komt wel. Laat die andere deelnemers maar. Jij bent er voor jezelf. Mocht dat nog niet genoeg geruststelling zijn, kijk eens naar hoe ik eruit zie aan het einde van de les! Dat is echt niet zoals op de foto hierboven. Stuk gaan hoort erbij. Dat laat zien dat je je best gedaan hebt.

En mag je nu nooit meer een steplesje of zumba doen? Natuurlijk wel! Als jij dat leuk vindt moet je dat doen. Weet echter dat je dit dan voor de lol doet en niet zozeer omdat je er heel veel resultaat mee boekt. Iets doen is altijd beter dan niets. Dus go for it, maar houd het verhaal van hierboven in gedachten.

 

 

Published by: SanenChris in Uncategorized